Behandelmethoden

Omdat wij veel werkzaam zijn binnen de sportgezondheidszorg hebben wij gekozen voor:

Dry needling

dry-needlingWat is dry needling?

Dry needling (Wikipedia) is een nieuwere behandelmethode van de Nederlandse fysiotherapeut.

De methode is overgekomen uit Canada en wordt al jaren toegepast binnen de reguliere fysiotherapie.

Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.

Dry needling gebruikt een 'droge' (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

Dry needling: niet hetzelfde als acupunctuur.

Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet.

Die blijven daar enige tijd zitten en invloed hebben op de 'energie' in het lichaam.

Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikkeld.

Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren: zgn 'triggerpoints' en is geen 'energie' behandeling.

Zie hier een overzicht van de meest belangrijke verschillen tussen beiden.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een 'knoop' in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt.

De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Klik hier voor een uitgebreid verhaal over triggerpoints.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders 'op afstand'
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • pijnontwijkend gedrag; je gaat 'anders' bewegen
  • tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut moment - bijv. door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel.
  • Chronisch - bijv. door een langdurig verkeerde houding en/of RSI/CANS.
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. bij gips, brace of een sling.
  • Slappe' ligamenten in bijv enkels en/of knieën.
  • Psychologische factoren, zoals stress en depressie.
  • Voetafwijkingen, instabliliteit en/of verschillen in beenlengte bijv. na een botbreuk of operatie.
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak.

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren.

Daarna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken.

Specifiek wordt in die spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints.

Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen.

Waar richt de behandeling zich op?

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints.

Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen.

Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Hoe voelt dry needling aan?
Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan.

Dat geeft een soort 'kramp' gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen.

Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van kortere duur.

Wat gebeurt er daarna?
U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

Wat kost dry needling?
Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling.

Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten voor dry needling hieronder.

Medical taping

medical-tapingDe basis van het Medical Taping Concept werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea. In deze periode werden daar tapemethoden met elastische tape ontwikkeld die de bewegingsleer (kinesiologie) en de kennis over de spieractiviteit in het menselijk lichaam als uitgangspunt namen. De grondleggers van Medical Taping waren er zich namelijk van bewust dat beweging en spieractiviteit onmisbare factoren zijn bij het genezen en voorkomen van lichamelijke problemen.

De achterliggende gedachte hierbij is dat spieren niet alleen invloed hebben op de bewegingen van het lichaam, maar bijvoorbeeld ook de bloedsomloop, het lymfestelsel en de lichaamstemperatuur beïnvloeden. Als de spieren niet goed werken, kan dat dus resulteren in uiteenlopende klachten en symptomen. Wanneer de niet goed functionerende spieren echter ondersteund worden met deze speciale elastische tape, zal dat het zelf herstellend vermogen van het lichaam stimuleren.

Toen het concept verder werd ontwikkeld, bleek al snel dat de behandelingstechnieken zo veelzijdig zijn dat er naast de behandeling van spieren ook vele andere toepassingsgebieden bestaan.

Nieuwe technieken en aanvullingen volgden elkaar in snel tempo op. Zo ontstonden er dus nieuwe behandelingsmethoden, zoals "Medical Taping", "Lymf Taping", "Meridiaan Taping" en "Cross Taping". Al deze methoden zijn vervolgens samengebracht in het Medical Taping Concept.

Inmiddels is het Medical Taping Concept wereldwijd bekend en wordt door diverse soorten professionele behandelaars binnen de gezondheidszorg toegepast .

De achtergrond gedachte van het Medical Taping Concept op een rijtje :

• De CureTape beïnvloedt het neurologische en circulatoire systeem van het lichaam en ondersteunt de lichaamseigen genezingsprocessen.
  • Het werkt volgens de principes van de kinesiologie.
  • Het ondersteunt het spierstelsel.

Immers is het veneuze systeem, het lymfesysteem en ook de lichaamstemperatuur, afhankelijk van een goed functionerend spierapparaat.

In tegenstelling tot de conventionele tapemethode, die vaak met niet rekbaar materiaal ten doel heeft een beperking van de gewrichten te bewerkstelligen, bereikt deze tapemethode juist een "vergroting van de mobiliteit" door functieverbetering.

Het principe is : Activeren in plaats van fixeren met daarbij behoud van de volledige functionaliteit van de spieren.

Mobilisaties vlg Mulligan

Het Mulligan concept is een pijnvrij mobilisatietechniek voor gewrichten.

Het toepassen van Mulligan concept geeft verbeteringen bij pijnlijke bewegingsbeperkingen die al wat langer aanwezig zijn.

Therapie volgens Mulligan is een behandelwijze, die door de Nieuw-Zeelandse manueeltherapeut Brian Mulligan werd ontwikkeld rond 1990 en die een waardevolle aanvulling blijkt te zijn op de gangbare manueel therapeutische behandeling.

De therapie volgens Mulligan gaat uit van "standsproblemen" of "sporingsproblemen", in gewrichten die klachten geven tijdens bewegen.

De methode is een combinatie van therapeutische handelingen en gelijktijdig door de patiënt uit te voeren actieve bewegingen. De patiënt krijgt dat in de vorm van "huiswerkoefeningen" mee, wat noodzakelijk is om zo snel mogelijk te komen tot een optimaal resultaat.

Door de juiste beweging met behulp van duw-, trek- of schuiftechnieken, ( dan niet ondersteund door een tractieband), kan het gewricht zijn natuurlijke beweging terug krijgen. Doordat de behandeling 100 % pijnvrij is wordt deze methode door de patiënt als zeer prettig ervaren.

Functionele training

functionele-trainingDe benaming functionele training is niet exact omschreven en iedereen geeft hier zijn eigen invulling aan. Wij zijn van mening dat veel pijnklachten in de bewegingsapparaat samenhangen met het feit dat men in de loop der jaren een verminderde inzet en controle van spiergroepen heeft in de bewegingsketen tijden het uitvoeren van dagelijkse activiteiten.

Uit onderzoek is gebleken dat fysische inactiviteit of pijn kan leiden tot het deactiveren van één of meerdere spieren, waardoor andere spieren geneigd worden om te compenseren en hierdoor overbelast raken. Dit leidt vaak tot bewegingsdysfuncties en/of pijn.

Daarom is het belangrijk om de goede/natuurlijke bewegingspatronen weer te herkennen die opgeslagen liggen in ons brein. Deze bewegingspatronen kun je met speciale oefeningen weer terughalen. Hierdoor wordt onze bewegingsketen weer optimaal ingezet tijdens onze activiteiten in dagelijks leven, werk en sport.

BACKtoGOLF

back-to-golfDe golfsport is in de afgelopen jaren steeds populairder en toegankelijker geworden. De golfswing is een anatomisch moeilijke beweging. Om de swing optimaal uit te voeren heb je een volledige beweeglijkheid nodig van de wervelkolom. In de loop der jaren neemt onze souplesse van nature af. Vandaar dat er meerdere blessures op de loer liggen als je op latere leeftijd gaat starten met het beoefenen van golf.

Een BACKtoGOLF fysiotherapeut heeft geleerd de "golfbody" te analyseren. Bijvoorbeeld: kan iemand die draai wel vanuit zijn heupen of schouders maken, en indien iemand dit niet kan, waar ligt dit aan? Wanneer je de oorzaak weet, kun je het probleem pas aanpakken.

Wanneer er blijvende anatomische veranderingen zijn in de rug door artrose is het noodzakelijk om samen met de golfpro te kijken naar een verantwoorde aanpassing in de swingbeweging. Uiteraard moet er eerst gestreefd worden naar een optimale uitvoering.

Wij helpen u om te beoordelen waar uw lichamelijke klachten door ontstaan en wat voor u de ideale manier is om tegen de bal te slaan. Dit wordt uiteraard overlegd met uw golfpro.

Tevens kunnen wij u helpen om u lichaam mobieler en sterker te maken met golf specifieke oefeningen.

Afspraak maken

Wilt u een afspraak maken bij centrumFIT? U kunt ons natuurlijk bellen via call 0164 - 745 071 of onderstaand formulier gebruiken. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

fysiotherapie &  werken aan je herstel

• CentrumFIT Hoogerheide

Ouwe Raedthuysplein 16
      4631 VX Hoogerheide

Behandeling op afspraak. Ook 's avonds en in het weekend!

call  0164 - 745 071

• facebook-volg-ons